Jak nauczyć dziecko sprzątać zabawki?- urządzanie pokoju dwulatka

Urządzanie to moje hobby. 
Mogłabym to robić na pełen etat, przynajmniej tak mi się wydaje. Z tego prostego powodu, dekorowanie pokoju mojego syna sprawia mi przeogromną radość.
 Z jednej strony można szaleć z dodatkami i kolorami, z drugiej, powinno być praktycznie, o czym każda mama wie albo niebawem się przekona. 
Moje dziecko " dostało" swój pokój jak skończyło pierwszy rok życia. Muszę zaznaczyć, że nie przesypia on całych nocy i bywają dni kiedy ciągle się budzi. Zdążyłam się już do tego przyzwyczaić i wierzę że kiedyś to się zmieni. 
Gospodarujac miejsce w domu, na pokoik dla dziecka, robiłam to z myślą o posiadaniu przez niego własnego kąta, miejsca, które będzie jego, gdzie będzie sam spał i czuł pewien rodzaj "gniazda". 
Inna sprawa jest taka, że w pewnym momencie zabawki zaczynały się "mnożyć". Mimo iż nie ma ich bardzo dużo to wieczny chaos i brak uporządkowania zwyczajnie mnie męczyły. 
Ważną kwestia w posiadaniu własnego pokoju, jest również to, że każda zabawka powinna mieć swoje miejsce;  to świetny sposób aby w łatwy sposób nauczyć dziecko porządku i sprzątania po sobie. 


Czym kierowałam się w urządzaniu pokoiku? 
Przede wszystkim funkcjonalnością. 
Łatwością i przejrzystością, jak również aby  po wielkim bałaganie szybko zebrać zabawki, a jednocześnie zbudować pozorny ład i poczucie estetyki na tyle, na ile pozwoli (prawie) dwulatek
Pudełka kupione w Ikei służą nam na drobne samochodziki, podręczne układanki i kulinarne przyrządy, typu garnek, talerzyk, drewniane jedzonko do zabawy.. 
Dzięki zastosowaniu takich przegrodek, w szybki sposób pozbieram i wrzucę do niej zabawki a moje dziecko wie, że właśnie tutaj 'mieszkają' samochodziki. 
Dodatkowo uczymy dziecka segregowania rzeczy do miejsca. 
Staram się aby zabawki ułożone były tematycznie. 
Mamy kilka takich, które "odgrywają" pewną rolę lub służą do konkretnej zabawy np. Lotnisko, farma.
 Synek uwielbia farmę i mamy już całkiem sporą rodzinkę piesków i innych zwierzątek. Zawsze staramy się odkładać zabawki na swoje miejsce. 
W ciągu dnia jest to mało realne, ale przed drzemka czy na wieczór, bądź gdy idziemy na spacer powtarzamy ten zwyczaj. 
"Sprzątamy"- powtarzam to jak mantrę i w pewnych momentach, mam wrazenie, że tylko ja słyszę swoje błagania, ale wiem że to zaowocuje w przyszłości. 
Są już ku temu pierwsze oznaki - Tymon wie i potrafi odłożyć zabawkę dokładnie tam gdzie jest jej miejsce. 








Możliwe, że dla niektórych z Was porządek w pokoju dziecka jest dla drugim albo i trzecim planie, w końcu po co sprzątać skoro zaraz i tak będzie bałagan?!
Moim zdaniem nauka dziecka porządku i estetyki w środowisku, w którym mieszka i przebywa jest równie ważna jak czyste ubranie. 
Jest to równie istotne jak nauka jedzenia, picia, itd... 
W uporządkowanym miejscu łatwiej i lepiej się funkcjonuje. 
Pamietajmy również o tym, że dzieci są tylko dziećmi i bałagan jest nieodłącznym elementem ich funkcjonowania. Nie zmuszaj na siłę i bądź cierpliwy drogi rodzicu. Trzeba dużo samozaparcia żeby nauczyć dziecko porządkowania swoich zabawek.  
Ważnym elementem jest ich stałe i niezmienne 
miejsce.  Jeżeli będziesz wciąż coś zmieniała, to dziecko nie będzie miało możliwości zapamiętania i jednocześnie nie będzie wiedziało, gdzie odłożyć daną zabawkę. 
Zachęcaj dziecko do odkładania rzeczy na miejsce. Pokazuj, gdzie co leży i sprzątaj razem z nim. 
Dobrym i sprawdzonym sposobem jest również dawanie dziecku do ręki pojedynczej zabawki i poproszenie o jej odłożenie.
Nie ma co się zrażać - na samym początku istotne jest samo sprzątnięcie rzeczy z podłogi i ułożenie na półce.  Zrobi to zapewne niezdarnie lub rzuci niechlujnie, ale doceniamy chociażby niewielkie próby samodzielności.
 Bądźmy wyrozumiali i jednocześnie nie odpuszczajmy. Zawsze istnieją wyjątki od reguły, goście, zmęczenie, choroba itp. Starajmy się jednak, aby na co dzień, dbać o odkładanie zabawek na miejsce: po skończonej zabawie, przed pójściem spać itd. 
A Wy uczycie dzieci porządku? 
Macie sprawdzone metody? 

Komentarze

  1. Całkowicie sie z Tobą zgadzam. A jak tam wasze nocnikowanie?:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zadanie dodatkowo staje się trudniejsze, gdy sami rodzice są bałaganiarzami :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyjątkowa zabawka dla dziecka? Warto postawić na sklep Runo (www.runo.sklep.pl)!

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajne zabawki dla dzieci oraz bardzo interesujący artykuł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Staram się cały czas uczyć swojego syna żeby po każdej zabawie chował zabawki na miejsce przynajmniej na koniec dnia. I można powiedzieć że raz dziennie są sprzątane zabawki bo w innym przypadku to byłoby ciężko wejść do pokoju syna.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudownie ejst ten blog prowadzony. Sam na pewno lepiej bym tego blogu nigdy nie prowadził.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem ten blog jest bardzo dobry i na pewno bardzo dużo ludzi będzie ten blog przeglądało.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się, że trafiłam na Twojego bloga. Już dawno nie miałam okazji czytać tak dobrego wpisu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chciałbym Wam polecic stronę odpustowe.pl , na której znajdziecie ofertę hurtownii zabawek . Stronę poleciła mi moja siostra i jestem bardzo zadowolony. Co sądzicie ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Największy wybór zabawek znajdziecie w hurtowni http://odpustowe.pl a do tego mają bardzo rozsądne ceny.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój syn ma wiele zabawek i ciągle ich przybywa. Warto nauczyć dziecko sprzątać po każdej zabawie. Wtedy cały czas jest porządek.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty